ما لا تعرفه عن تفسير رؤية السقف في الحلم



 

الحلم بالسقف أثناء النوم
تفسير رؤية السقف في المنام

السقف في الحلم يدل على العلو والرفعة والتقدم في العمل والحياة الشخصية، والسقف أيضاً يدل على شخص رفيع المكانة والقدر، وإذا شاهدت السقف على وشك الانهيار، فهذا يدل على وجود شخص ظالم لا يأمن أحد عواقبه وجميع الناس تخشاه، السقف الخشب يدل على وجود شخص شديد الغرور والنرجسية.

عندك حلم محيرك مستني ايه.. ابحث على جوجل عن موقع مصري لتفسير الأحلام.

سقف البيت في المنام

رؤية السقف في المنام له الكثير من التفسيرات مثل:

  • إذا رأيت سقف من القش أو من الطوب اللبن، فهذا يدل وجود الهم والمشاكل والحزن الذي سوف يحيط بك وبعائلتك.
  • إذا رأيت أن الماء أو المطر يتسرب من ذلك السقف، فهذا يدل على النجاة من هذه المشاكل والهموم بحكمة وبراعة.
  • رؤية سقف البيت يكاد أن ينهار وانكسر منه شيء، فهذا يدل على موت صاحب هذا المنزل.
  • أما إذا تم رؤية شخص يسقط من فوق منزل صاحب الحلم، فهذا يدل على وجود عدو لكنه سقط.

ما تفسير حلم سقف البيت مفتوح؟

  • بالنسبة للعزباء يدل على رب الأسرة سواءً كان الأخ الكبير أو الأب.
  • أيضاً يدل على سوء حالة العزباء النفسية، وأنها تمر بمشاكل ومصاعب في حياتها العملية والعاطفية.
  • إذا كان البيت بدون سقف في الحلم، فهذا يدل على كشف أمورهم الشخصية وأسرار من يملك هذا البيت.
  • إذا كان السقف قد سقط وتم بناء بيت جديد فوقه، فهذا يدل على إصابة الحالم بمرض، ولكنه سوف يُشفى منه بأمر الله.
  • إذا سقط جزع من سقف المنزل، فهذا يدل علي وجود عواقب ومصاعب تتعلق بالرزق لصاحب الحلم.

تفسير حلم سقف متشقق:

  • إذا كان السقف متشقق، فهذا يدل على وقوع ووجود خلافات أسرية وحدوث مشاكل بين أفراد هذه الأسرة، وتكون هذه المشاكل مادية وفى الحياة اليومية والمعيشية.
  • أما إذا كان سقف المنزل المتشقق ينزل ماء أو مطر، فهذا يدل على الزرق الوفير وانفراج الهم والغم خاصةً في منام المرأة المتزوجة.
  • السقف في منام العزباء أنه إذا رأت الماء يتساقط من السقف أو نزول مطر، فتدل على بشارة سارة بالخطبة أو الزواج من شخص صالح.

نزول الماء من السقف في المنام

  • نزول الماء أو المطر في المنام يدل على بشرة سارة سواء للمتزوجة أو العزباء، فهو للمرأة المتزوجة سرور وسعادة لأسرتها ودخول خير لها ولأولادها ورزق لها ولزوجها، وللعزباء زوج جيد لها يتقي الله فيها ويخاف عليها ويرعاها.
  • إذا رأت المتزوجة أن منزلها يتساقط من سقفه مطر، فهذا يدل على الإكثار من قراءة القرآن وذكر الله (تعالى) في هذا المنزل، ولكن يمكن أن يدل على عدم إخراج زكاة وصدقة للمتزوجة ولأولادها فيجب عليها التقرب من الله (عز وجل) أكثر.

تفسير حلم نزول المطر من سقف البيت:

  • نزول المطر عامة خير للحالم؛ لأن المطر خير ورزق من عند الله.
  • إذا رأي الرجل في حلمه أن المطر ينزل من سقف منزله، فهذا يدل على رزق وخير قادم له والخلاص من المشاكل وانفراج الهم.
  • إذا رأي الرجل المطر ينزل من سقف منزله وهو جالس، فهذا يدل على تحسن في علاقته العاطفية، وبالنسبة للعزباء، فهذا يدل على زواجها القريب من شخص جيد.
  • تفسير نزول المطر أيضًا يدل على وجود شخص يريد أن يلحق بالرائي الأذى سواءً كان مادياً أو معنوياً.

ماذا يعني تسرب الماء من السقف في المنام؟

  • إذا رأت العزباء سقف البيت يتسرب منه ماء، وأنها تقوم بتنظيف المنزل لكن الماء ملأ جميع أركان المنزل، فهذا يدل على أن الله سيرزقها برزق طيب وخير وفير.
  • إذا رأت العزباء أن الماء يتدفق ويتسرب من كل أنحاء المنزل وهي لم تستطع إيقافه، فهذا يدل على مجيء رزق وخير كثير لأصحاب هذا المنزل -بإذن الله-.
  • إذا رأت العزباء أن المرحاض قد تلف وجاء شخص لتصليحه لكن الماء تدفق في جميع أنحاء المنزل ولم يستطيعوا إيقافه، فإن أصحاب هذا المنزل سوف يشهدون زواج أحد الأبناء.
  • إذا رأت المتزوجة أن الماء يتدفق إلى داخل منزلها بكميات كبيرة، وهي لم تستطع السيطرة عليه، فهذا يعني أن رب هذه الأسرة يعاني بعض المشاكل لكنها بعد هذه الرؤية -بإذن الله- سوف يحل كل شيء وتسير الأمور على ما يرام.

تفسير حلم بيت بدون سقف

  • هذا الحلم دليل على عدم وجود رب هذه الأسرة، وعدم وجود رجل في هذا البيت عامة.
  • أما إذا رأى الحالم أن البيت بدون سقف، فهذا يدل على غياب الوالد أو الأخ أو الزوج.
  • رؤية سقف المنزل يسقط ويبقى المنزل بدون سقف، فهذا يدل علي موت الأب أو من يعول هذه الأسرة والمعاناة من فقدانه.
  • بالنسبة للفتاه العزباء يدل على غياب الأب أو الأخ، ويدل أيضاً على أنها تعاني من حالة نفسية صعبة وظروف سيئة.

غرفة بدون سقف في المنام:

  • إن رؤية سقوط سقف غرفة، فإن ذلك يدل على افتضاح أمر ما لصاحب هذا الحلم، وأنه سوف يكتشف سره من قبل عدو له
  • لكنه إذا رأى الغرفة يتساقط منه ماء المطر، فهذا يدل على الفرج والتخلص من هذه المشكلة.

تفسير حلم بناء سقف البيت:

  • إذا رأي الحالم أنه يقوم بإعادة بناء سقف البيت، فإن هذا يدل على تراكم الديون عليه، ويجب عليه أن يكون حذراً وحريصاً؛ لأن تراكم الديون سيدخله فيما لا يُحمد عقباه.
  • أما رؤية ولد يسقط من فوق السقف الذي بناه، فهذا دليل على هجره لحبيبته وحبه لامرأة أخرى غيرها.
  • أما إعادة بناء هذا السقف في المنام، فهو ستر لأصحاب المنزل من مصيبة سوف تنزل بهم لكن الله سوف يسترهم بستره، ولكن يجب عليهم الاحتياط بأنه يوجد شخص يتربص لهم، والله أعلى وأعلم.

 

19 التعليقات
  1. مجنونه الزعيم يقول

    السلام عليكم:
    حلمت إني في ڤله بثلاث طوابق واخر طابق فيه عمده بدون شقف وأطلع مع أخي الصغير بالسلم الئ الدور الاخير لرويته القي اخوي الكبير وابنه وهم نائمين وفجاءه بتمطر مطر متوسطه مو غزيره ووابن اخي الكبير ينزل. بالسلم وانا واخوي ننزل واقوله امسكني فقالي ماتخافيش انتي الوحيده اللي ما بتسقطين ابغا بتفسير الحلم ده لو سمحتوا

  2. عماد يقول

    رأيت في المنام ان احدى غرف المنزل وسقفها من الجبس قد انهار نصفه وبداء الماء يتسرب منه وكان بجانبي أمي وأخي الكبير

  3. جولي محمد يقول

    انا امراه متزوجه رايت في المنام ان الماء يتسرب من الحيطان والسقف،
    ثم انهار المنزل باكمله واخرجنا منها سالمين،
    ،
    وسقطت بيوت المنازل المجاوره

  4. Mimoo يقول

    انا انسه واتخطبت قبل وفاة ابويا يشهر واخد.. حلمت ان فيه ف غرفة والدي المتوفي من عام أثناء صلاتي بها وقبل ان اصلي كانت زوجة اخويا بتصلي وانا اضايقت انها دخلتها اصلا.. المهم وانا بصلي لاقيت ف كورنر جنب السرير قطتين لونهم اسود وعيونهم براقه بيبصوا لي اووي وانا مرعوبه فضلت اقول الله اكبر بصوت عالي وخوف عشان حد من اخواتي يدخل… دخلت اختي الكبيره وتقريبا زقتهم بعصا المقشه وهما خارجين فضلوا زي الل بيخانقوا بعض وبعدين وانا بصلي ف الركعه التانيهدلاقيت قطط اكتر عيونهم بردوا براقه وسودا بيبصوا لي فضلت تاني برعب اشد وصوت اعلي وصوتي مبحوح بقا اقول الله اكبر لكن محدش سمعني وانا كنت حريصه مخرجش من الصلاه اصلا لكن من خوفي لما محدش سمعني وقلبي كان هيقف م الخوف خرجت من الصلاه وطلعت ع سرير بابا وفضلت انادي اختي الكبيره يلحقوني دخلت لاقيت قطط كتير لسه مولوده فضلت تزقهم بعصا المقشه لحد ماخرجو وكان معاهم قطتين كبار وبيدافعوا عن القطط الصغيره وبيهبشوا العصايه اختي الصغيره سألت دي لسه والده القطه دي ولدوا جوه؟ ودخلوا ازاي واحنا مخدناش بالنا المهم القطط الصغيره كان منهم قطط لحم بس من غير شعر كانت اختي الصغيره بيصعبوا عليها وتاكلهم… انا خرجت لاني خايفه لاقيت ف مروحة السقف ف الصاله بتنزل مايه والسقف نفسه بينزل من حواليها مايه روحت واقعه وصوتي مش طالع وقلبي هيقف وانا بشاور ع المروحه وبحاول اعمل اصوت عشان اختي تلحقني وتشوف الل حصل
    بعد كده كان بابا موجود بعد كل ده لكن متكلمش وخالتي موجوده وبنت خالتي ابنهادبيحط فيشه روحت مزعقه له وقلت لها انتي مش كنتي معانا والكهربا بايظه احنا تعبنا طول الليل وحكينا الل حصل ع القطط والمايه بابا زعل ان غ فته اتبهدلت كده وراح مشاور لاخويا عن ترشيح ف اركان كتير ف السقف اخويا شفها وقاله دي محتاجه تتكسر وتتعمل تاني وانا طحنت بقسماط عشان مش يبوظ خالتي كلت بعض الخشن منه بنهم والباقي كان ناعم اوووي مرضيتش تاخد منه لمن انا كلت منه للتذوق بس… وصاحيه خايفه وقلبي قلقان اوي

  5. ولاء رفعت يقول

    السلام عليكم .حلمت ان حماتى وجوزى قاعدين تحت عند حماتى وكان البيت من غير سقف وجوزى قاعد جمب حماتى وجبنه واحده معرفهاش لازق فيها وقاعدين على طشت كبير كده مع امه وامه بتنظف زى سمك كده وابنه عمه واقف بره وانا وجايه من بره بس مكان عالى وشايفاهم وهى مخلياها لازق فى الست دى وشايفاهم من مكان عالى ومفيش سقف لبيتهم الن عمه ده مش عاوزنى اشوفهموبيظارى ان مدخلش بس دخلت وعديت علبهم ولاكلمتهم وبثت ليهم بضيق ومشيت وهو كان لازق فى الست دى وقام بثعوبه جاى وراييا بقول انه بيخونى هو بيفول معملش حاجه دى امه ال جايباها .
    وبيتهم كان من غيرسقف وفجأه باخدهم لمكان عالى وبيت كبيبى جدا زى قصر كده وبقولهم فى مكان تحت كده ده جراج ممكن تحط فبه العربيه بتاعت ابوه
    ان البيت ده بتاع خالى الله يرحمه وسايبه ليا بس مليان هدوم كتتير جدا هى قديمه بس حلوه اكنها جديده وفى جراج زى اوض كده احد ساكن فيها
    عمال فى القصر ده مثلا
    وكبيبر جدا وعالى ادوار كتير وامه وابوه تقريبا شوفت امه فى حلم معانا ان امه وابوه يقعدو فى الدور ده الاول بس كبير حدا وشكله حلو بس باين انه قديم وامه عاوزه تجيب قرايبها تقعدهم وبيلمو فى هدوم بقول ياه دى هدومنا واحنا صغيرين امى كانت محتفظه بيهاوشكلها جديد .
    وطلعنا دورالتانى بس كان عالى اوى وكبيير جدا ده شقتى انا وكل حاجه فيها جديده اكنها قصر .
    وبنرمب فيها اشكال جميله اوى فى اوضه نوم اكتها كلها ورق حايط وشكل خشب جميل حاجه جمييله كدا ودولاب كبير ومش بتتوصف بس مليانين هدوم الشقه دى وبقول لجوزى هجيب 3او 4ستات يلمو هدوم دى وهمال بتشتغل فى شقه تظبطها وعملينها زى قصور

  6. ماجده أحمد يقول

    انا حلمت اني انا وزوجي في بيت حد اعرفهم واشبع ان احنا حنسكن فيه سقفه بيظ ومكسر وانا عملا احلي في البيت وكنت فرحانه بيه وهوا مكنش مبصوط وشوية ألقي البيت حلو وشوية القيه بيتكسرر واحنا في

  7. روما يقول

    حلمت إني برمي السلطه علي سقف بيتنا والسقف كله بقي متزين بالسلطه وهي لازقه في السقف.. عزباء

  8. علي يقول

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    رايت كاني نائم وقمت على صوت نزول مطر غزير و أن سقف البيت نزل منه المطر بكميه كبيره ((حدث بللفعل مثله في الشتاء الماضي)) فقمت لإزلة الماء من البيت و دخلت غرفة الاستقبال وبها مياه الامطار و طرود كثير لا تخصنا و كأن الاثاث في هذة الغرفه سرق فناديت على زوجتي بصوت عالي يكاد لا يخرج من حلقي انه تم سرقة اثاث الغرفه

  9. […] سقوط السقف في المنام باختلاف حالاته يعتبر من الرؤى السيئة حيث أن السقف بشكل عام يرمز لعائل الأسرة سواء كان الأب أو الأخ أو الزوج، ويختلف التفسير باختلاف الرواية نفسها لأنه لكل رؤية تفسير يختلف عن الآخر، ويختلف التفسير أيضاً باختلاف حالة الرائي الاجتماعية وحالته النفسية. اذا كنت تبحث عن تفسيرات رؤية السقف في الحلم اضغط هنا […]

  10. غير معروف يقول

    رايت اني امسك بيد زوجي واسحبه الى جهه غرفه جلوسنا دائما واقول له شوف السقف كيف منتفخ بالماء ويبغى يسقط علينا وخلاص بيطيح الماء علينا وقمت من النوم ولكن لم يسقط علينا الماء
    فما تفسيره وجزاكم الله خيراً

  11. لبنى سديري يقول

    انا مطلقة
    واختي رأت في منامها اني عروس لكن دون حضورها معي واني كنت غاضبة منها واتى أبي المتوفي وقال لها اذهبي لعرس اختك واتت هي وخالتي واحضرو لي هدايا .
    الحلم التاني
    صديقتي رأت اني انتقلت الى بيت اخر ليس لديه سقف ولكن جدرانه مكتوب عليها اسماء الله الحسنى وهي متلءلءة .
    جزاكم الله خيرا اريد تفسيرا

    1. Maha يقول

      احلامك دلالة علي امر تسعين إلي تحقيقه وسوف يتحقق علي الرغم من معارضة الآخرين لك حفظك الله

  12. حمدي محمود يقول

    انا حلمت ان شخص اعرفة قام ببناء بيت جديد ولاكنه لم يقم بعد بعمل صبة السقف (اني رئيت البيت بدون سقف)

  13. فاطمة يقول

    شفت البيت وحاطة سقف بس مش بلاستيك بيجي فينيل نايلون هابط شوي بس في منزلي القديم مع طليقي وانا حاليا متزوجة قال كانا قاعدين عم نشرب قهوة حمل حالو وفل فجاة بشوف السقف عم ينش مي وقال كان في برادين صغار محطوطيتين حد بعض واحد منهن احترق صار تطلع منو النار دقيتلو صرت ابكي ب حرقة و صرخ ابكي بكاء شديد فصلت الكهرباء عن البيت انطفت النار و وقف الماي و احترق اصبعي اخر واحد ل صغير قال عمل متل بالون فقت من النوم عم اتفقد اصبعي اذا محروق ما تفسيره و شكرا

    1. Maha يقول

      عليك بترك ذكريات الماضي المؤلمة وركزى ف حياتك الجديدة واكثري الدعاء والاستغفار وعيشي حياتك الجديدة

  14. نجوى بنت محمد يقول

    رأيت في المنام ان الكعبة بدون سقف ولا جدران فقط كان موجود ما بداخلها وهي مكشوفة وكان الناس يصلون حولها لكن كانت كل مجموعة متجهة لقبلة غير الكعبة وكنت احاول ان انبه كل مجموعة للصلاة في وجهة الكعبة واسير بينهم وانبههم

  15. نون يقول

    بسم الله الرحمن الرحيم
    رأيت كأنى فى بيت بنت عمى واسمها آمنه وكنت جالسه مع اخواتى وفجاء رأيت أوراق ورود تتساقط علينا من السقف

  16. الكروان الطاير يقول

    امي حلمت انو عملني سقف جديد لا شقت اخويا

    1. Maha يقول

      زوال لهم أو تخطي لمتاعب أو حل لمشكلة

اترك تلعيق

Your email address will not be published.